Маслото в скоростната кутия - Трабант
Автор |
Съобщение |
theultimate
Знае всичко за двутактовите
Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч. Мнения: 2554 Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
|
Ако работи - не го пипай!
|
Понеделник, 31.03.2008 г. 20:16 ч. |
|
|
Santa
Ентусиаст
Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч. Мнения: 640
|
При маслото в двигателя протича един процес...на разлагане на маслото.Там има остатъци от продукти на горенето,киселини,алкохоли,асфалти и т.н. съчетани с високата температура на мотора.
В скоростите процесът е само окисление.Щом не е херметически затворена кутията,маслото се окислява.Взаимодейства с кислорода от въздуха.И пак си променя качествата,макар и бавно.
Нормалният експлоатационен ресурс на една кола на Запад е от порядъка на 10 години средно.Това е от магазина,първи собственик,втори сибественик,евентуално трети и...за претопяване.
Нашите кочини са на три пъти по толкова.Иначе съгласен...масло да се сменя през 7-8,дори 10 години.Ама след 30 от смазочните му свойства няма да е останало нищо.
_________________ Libenter homines id, quod volunt, credunt
|
Понеделник, 31.03.2008 г. 20:28 ч. |
|
|
Nasakoto
Луд с картечница
Регистриран на: Събота, 02.02.2008 г. 13:04 ч. Мнения: 455 Местоположение: Густо майна, Филибето!...
|
Като чета какво сте писали, ми изникнаха въпроси...
Правите ли разлика между трансмисионно и диференциално масло?
Знаете ли точно към коя от двете горни групи спада ЕР90?
Кой от двата типа масла трябва да се слага в нашите скоростни кутии?
По ред на номерата:
Трансмисионно масло - това е маслото за скоростни кутии. Там имаме сравнително високи линейни и ъглови скорости и относително ниско натоварване на зъбните предавки. Освен това синхронизаторите (с изключения при отделни марки автомобили) са от цветни метали - фосфорен бронз примерно. Кажете ми за какво ви е голям вискозитет при тези условия?
Коцето решава да дръпне оня с Джетата без въздушен филтър и дава мръсна газ до пукане на палеца... това е над 8000 оборота. Тези 8000 оборота са и на първичният вал, и при лагерите на зъбните колела... 8000 не е шега работа. Там гъсто масло не ни върши работа - ще бъде изплискано по стените, и предавките ще работят в повечето време почти на сухо. Там се използват трансмисионни масла - с намалено количество ЕР присадки, понеже както казахме натоварванията са относително ниски, а и ЕР присадките @бават %у$к@т@ мамина на синхронизаторите от цветни метали. Е, не чак толкова грубо де, ама им действат зле.
Диференциала...другата крайност. Ниски линейни и ъглови скорости, ниски обороти, ама убийствени въртящи моменти и натоварвания. Съответно и екстремни налягания в контактната зона на зъбните колела. А какво значи ЕР ???
Хайде де, не ви чувам !!!....
Ми именно - първите букви от "Extreme Pressure" - т.е екстремно налягане.
Там маслото трябва да е гъсто, и да има голямо количество ЕР присадки - именно за да може да поеме тези натоварвания и да осигури надеждно мазане.
Та за какво го изписах всичкото това отгоре ?
Скоростната кутия за предно предаване с общо мазане на двата възела (скорости и диференциал) е копромис. Изискванията към маслото са различни, и е трудно да се удовлетворят едновременно.
А ЕР90 си е диференциално масло, каквото и да пишат на етикета. Можете да го сложите в диференциала на Ладата и Москвича и то ще ви служи дълго и вярно. Добро масло е. Но не е за нашите скоростни кутии.
За сведение: Мерцедес W124, от 1989 година, с ръчни скорости. В скоростната му кутия се слага ATF - масло за автоматични скорости, което е рядко като водичка. Обаче в диференциала... там има 85W-90.
И коронния въпрос: Кво прайм на Варгата или Трабса?
Ми много просто ве майна: синтетично трансмисионно/диференциално масло, с голяма разлика в индексите - 75W-90, 70W90... даже се чудя за 75W-140, ама него го дават основно за камиони. Така хем е достатъчно "тънко" за да маже скоростите, хем масленият слой е достатъчно здрав, за да маже надеждно диференциала.
Лично мнение, Не ме стреляйте... много!
P.S. Масло в скорости се сменя на 50000 км. Не си мислете, че като няма горене, кутията не се нагрява. КПД-то варира между 90 и 95%, т.е от 37 киловата механична енергия на входа на кутията, 5 до 10% се разсейват от самата кутия като топлина (данните са за Вартбург)). Тоест си имаме една акумулираща печка под колата. Температурата на маслото и на самата кутия може да стигне, че и да надхвърли 70 градуса.
_________________ Hard to the core !
Последна промяна Nasakoto на Вторник, 01.04.2008 г. 14:38 ч., променена общо 2 пъти
|
Вторник, 01.04.2008 г. 10:21 ч. |
|
|
theultimate
Знае всичко за двутактовите
Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч. Мнения: 2554 Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
|
Доста полезна информация А защо с гъсто масло на студено време по-трудно влизат скоростите и .....защо точно втора? И на двете коли, които описах, все това се усеща най-вече на втора предавка, иначе другите влизат горе-долу нормално.
|
Вторник, 01.04.2008 г. 10:38 ч. |
|
|
Santa
Ентусиаст
Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч. Мнения: 640
|
Скоростната кутия работи с температура,около 20% по-ниска от тази на загрелия мотор.Просто са свързани и нормално температурата им да е близка.Е..има разсейване...съединителя завихря там нещо,има топлоотдаване от стените на картерите,но хората ги дават там някъде-около 20-те % да е разликата.Дори е желателно тая температура да се достигне колкото може по-бързо.Има и подгревателни свещи за скорости
_________________ Libenter homines id, quod volunt, credunt
|
Вторник, 01.04.2008 г. 11:45 ч. |
|
|
Nasakoto
Луд с картечница
Регистриран на: Събота, 02.02.2008 г. 13:04 ч. Мнения: 455 Местоположение: Густо майна, Филибето!...
|
Май не четеш. КПД-то ти е 90%. При вход 37 киловата загубите в кутията са 3.7 киловата, т.е. чиста проба акумулираща печка на пълна мощност. Тези загуби се разсейват като топлина. Самата кутия ти генерира топлина. Не е пренос от двигателя, съединителя, парното, НЕК, Венера или Сириус Б.
_________________ Hard to the core !
|
Вторник, 01.04.2008 г. 12:24 ч. |
|
|
plamil
Начинаещ
Регистриран на: Вторник, 12.02.2008 г. 19:34 ч. Мнения: 12 Местоположение: с. Аспарухово
|
Само една забележка към Nasakoto: ЕР 90 е за хипоидна предавкал Т.Е. диференциала е на задния мост. При предното предаване връзката м/у изхода на скоростната кутия и диференциала е с наклонени зъби при надлъжно разположен двигател и с прави зъби при напречен двигател. Така че за варга и за трабито - масло с вискозитет не по-голям от 80W.
|
Сряда, 02.04.2008 г. 21:20 ч. |
|
|
Santa
Ентусиаст
Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч. Мнения: 640
|
Като отвориш кутията на Вартбурга,веднага пред теб е пиньона с касетката на диференциала.Това нещо е толкова еднакво с касетката,която са намира в задния мост на ладите 2101-2107,че няма да се изненадам,ако размерите му са абсолютно еднакви.Това трябва да се провери,естествено.Просто тук е събрано в един картер с кутията.Съответно-и маслата трябва да са мноооого близки като качества.
_________________ Libenter homines id, quod volunt, credunt
|
Сряда, 02.04.2008 г. 23:13 ч. |
|
|
plamil
Начинаещ
Регистриран на: Вторник, 12.02.2008 г. 19:34 ч. Мнения: 12 Местоположение: с. Аспарухово
|
Не съм разглобявал кутията на варга, само съм чел за нея. Но на трабанта
са обикновени зъбни колела.
|
Четвъртък, 03.04.2008 г. 18:02 ч. |
|
|
theultimate
Знае всичко за двутактовите
Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч. Мнения: 2554 Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
|
Нищо не печелите с евтиното масло. Взимайте мобил 80W-90 2 литра са 20 и няколко лева. В момента едно ново масло ще надживее повечето коли тука - съмнявам се някой да мине 15-20 000км
|
Петък, 04.04.2008 г. 22:20 ч. |
|
|
Santa
Ентусиаст
Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч. Мнения: 640
|
Да беее...20 лева за масло...няма начин.
_________________ Libenter homines id, quod volunt, credunt
|
Петък, 04.04.2008 г. 22:28 ч. |
|
|
theultimate
Знае всичко за двутактовите
Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч. Мнения: 2554 Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
|
Тия 20лв ги даваш за едно ходене до младост и обратно, ама иначе цяла зима мрънкаш колко трудно влизат скоростите на варела и как немците са сгафили със скоростната кутия.
|
Петък, 04.04.2008 г. 23:09 ч. |
|
|
plamil
Начинаещ
Регистриран на: Вторник, 12.02.2008 г. 19:34 ч. Мнения: 12 Местоположение: с. Аспарухово
|
Ако си намериш руското ТАД-17 ще направиш разумен компромис между цена и качество. Вискозитета му е W80, и има ЕР присадки, срок на експлоатация - 10 години.
|
Петък, 04.04.2008 г. 23:12 ч. |
|
|
Santa
Ентусиаст
Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч. Мнения: 640
|
На всяка бензиностанция на лукойл има от новите им масла...те покриват стандартите от GL2 до GL5.Ta там има ТМ-5 което е със спецификации 75W90 и 80W90.Първото е полусинтетика,второто е минерално.Обаче цените са...олеле...полусинтетиката е 15 лева за литър,минералното беше 7-8.
ЕП-90 е...май се падаше към 2 лева литъра наливно.
_________________ Libenter homines id, quod volunt, credunt
|
Събота, 05.04.2008 г. 00:49 ч. |
|
|
fraxinus
Кандидат-фен
Регистриран на: Неделя, 10.02.2008 г. 20:43 ч. Мнения: 455 Местоположение: с.Кирилово
Automobile: Trabant 601
|
Най-тъпото е че и по книга на трабантите им дават ЕР-90 /всъщност дават някакво немско масло и преводача е посочил че БГ еквивалент е ЕР-90/ . Колко неподходящо е за тях се вижда. Най-вероятно преди 30г не е имало друго по добро у нас.
_________________ Къни и фърга http://vbox7.com/play:b253bfd8
|
Събота, 05.04.2008 г. 00:57 ч. |
|
|