На Александер Кьолле,с дълбоко уважение
Фрайлауфът или ,,приспособлението за свободен ход,, ,наричан често и от мнозина ,,фрайлайф,, , ,,фрийлайф,, , ,,фраулау,, и прочее дивотии, е механизъм-емблематичен за източногерманските автомобили, особено за Вартбург, разбира се - копиран от родителя на Запaд - DKW.
Било ми е любопитно защо при Трабант фрайлауфът се задейства само на 4-та предавка и след доста чудене мисля, че знам логичния отговор.Впрочем, тази е и едната от двете причини за много по-късия доремонтен пробег на коляновия вал на Трабант в сравнение с този на Вартбург.
Както и да е.
Фрайлауфът на Вартбург се състои от дванадесетостен(7), съответен брой (12 бр.)ролки(10) и кафез(9), в който те се подреждат в 12 легла.Всичко това е нанизано на първичния вал на скоростната кутия, като дванадесетостена е обездвижен спрямо вала с шпонка(4).
С времето и възрастта на колата, респ.на фрайлауфа и в зависимост от неговата по-грамотна или по-неграмотна употреба, в зависимост от качествата на използваното трансмисионно масло се стига до положение, при което ролките са си вкопали по-плитки или по-дълбоки легла в стените на дванадесетостена и механизмът понякога не сработва както се очаква.
Има
два възможни функционални проблема, свързани с този прост и ефикасен механизъм - 1.отказът да работи бидейки включен и 2.отказът му въобще да бъде включен.
1.Отказ да сработи при включено положение.Особено обичаен е този отказ при студено все още масло през зимата-на първото или второто кръстовище от дома, след отпускане на съединителя при включена 1-ва предавка колата не потегля и си стои на място.Всякакво форсиране на двигателя (,,за да не се излагаме пред чужденците,,) и вдигане на пушилка в зимната мъгла е напълно безполезно.Вместо да се озъртаме гузно на кръстовището и да мислим колко глупаво изглеждаме, бръмчейки като сърдит бръмбар и колко народ ни псува в този зимен сутрешен час или
а)изключваме от скорост, отпускаме ,,газта,, и изчакваме 5-6 секунди, след което едно леко ,,тупване,, отпред и долу ни уведомява, че всичко вече е наред или
b)посредством лостчето под кормилната колона изключваме механизма за свободен ход и потегляме нормално, давайки си вид, че нищо необичайно не се е случило ( което за Вартбург си е самата истина ) като след малко пак го включваме издърпвайки и застопорявайки лостчето под кормиланата колона при натиснат педал на съединителя.
Описаното дотук и познато на всички собственици на Вартбург е залепването на фрайлауфа, дължащо се на гъстото и сгъстено допълнително от зимния студ трансмисионно масло.
2.Отказ да бъде включен след изключване.Много по-рядко, но и много ,,по-загадъчно,, е когато, след като веднъж е бил отпуснат (т.е.изключен) чрез жилото си, фрайлауфът не може да бъде включен отново, незвисимо студено ли е трансмисионното масло, загрято ли с продължително каране или не.Всякакво чрезмерно опъване на жилото на фрайлауфа не води до никакъв резултат освен до евентуалното му скъсванепри по-енергично и твърде настойчиво теглене на лостчето му .
Това е и въпросното ,,заклинване,, на фрайлауфа, което е и предмет на тази ми забележка тук.
Напролет, на срещата в Дряновския манастир, с удоволствие оправих такъв ,,заклинен,, фрайлауф на един червен софийски Вартбург (он си знае кой е) за около 2-3 минути без въобще да отварям капака на колата, което остана напълно непонятно както за собственика на Вартбурга, така и за останалите присъстващи.Това е и поводът да напиша настоящото разяснение.Въпросният червен софийски Варбург е каран със заклинен фрайлауф няколко години и няколко хиляди километра.Оставям на собственика му да изчисли какъв преразход на гориво е инкасирал през това време поради липсата на това икономисващо гориво устройство-особено в градски условия, както и на колко допълнително износване е бил подложен двигателя поради неработещото устройство-особено при по-продължителни спускания на недостатъчно висока предавка...
Заклинването на фрайлауфа също както и залепването му се дължи на вкопаните в стените на дванадесетостена каналчета от въртящите се ролки,в частност-при тяхното рязко (а понякога и с удар) спиране в съответните стени на дванадесетостена.Такива вкопани каналчета са налични при всеки работил фрайлауф, но когато са по-плитки се случва ,,залепване,, а когато станат по-дълбоки се случва и заклинването.
,,Отклинването,, на фрайлауфа никак не е сложно, но остава крайно неразбрано от наблюдаващите този чалъм отстрани.Няма нужда от каквито и да е физически усилия, разглобявания, човъркания, отвертки, гаечни ключове, споменаване на неволята и на роднини по женска линия, отваряне и затваряне на капаци и пр., колата върши всичко сама, можете да си пуснете радиото за морална поддръжка.
И така...
Фрайлауфът е заклинен, жилото му е отпуснато, лостчето под кормилната колона е ,,напред,, , фрайлауфът е изключен.
Намирате някое бордюрче на улицата или на някоя квартална градинка-съвсем стандартно бордюрче с височина 10-15 см.Спирате колата срещу него, включвате 1-ва предавка и леко я засилвате към бордюра с такава скорост, че тя да не го прескочи, а да се спре в него и поради еластичността на гумите леко да отскочи назад.Щом колата е вече засилена, пускате педала на газта и я оствяте да се търкаля с набраната инерция.Когато предните колела наближат бордюра на 1-2 м, започвате с умерено усилие да опъвате лостчето на фрайлауфа под кормилната колона назад и към себе си и придържате с този опън докато колелата ударят бордюра (без да го преминават).Ако това ,,чукване,, не е било достатъчно да ,,отклини,, фрайлауфа, давате назад на 5 метра и повтаряте отново.Колкото по-дълго е карана колата със заклинен фрайлауф, толкова по-здраво е заклинването, но гарантирам, че на третото-четвърто такова ,,лашване,, в бордюра и в момента на удара на колелата в него, жилотото, което до този момент сте опъвали назад изведнъж рязко се отпуска и лостчето прибира в крайно задно положение.Можете да го застопорите, фрайлауфът е ,,отклинен,, , честито, засилете радиото на ,,макс,, и запалете цигарата на облекчението !
И една забележка-постарайте се и двете колела едновременно да се удрят в бордюра, тоест съблюдавайте перпендикулярност на колата спрямо него.
Заради едната естетика,де....
Е, и за да не се излагаме пред чужденците.