Трабант и Вартбург форум http://forum.2tpower.com/ |
|
Износ на Трабант извън СИВ http://forum.2tpower.com/viewtopic.php?f=20&t=6521 |
Страница 1 от 1 |
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 12:09 ч. ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Износ на Трабант извън СИВ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Здравейте, колеги. Написах малка статия за списание "Автокласика", но във форума ще е достъпна за всеки. Трабант се превърна в нещо повече от автомобил - той стана символ на ГДР, на живота в източния блок, на промените след 89-та. Концепцията му бе изцяло съобразена с потребностите на социалистическия човек: достъпен, практичен, ремонтнопригоден, проходим и непретенциозен автомобил, който ще бъде ползван при всякакви условия и предназначения. От 60-те години нататък Трабант стана неизменна част от източно европейския уличен пейзаж, а в ГДР и доминиращ (54% от всички автомобили към 1989 г.). Свикнахме да го възприемаме като нещо „наше” и създадено „за нас”. След падането на Стената обаче, сякаш автомобилът получи своето второ раждане – за една нощ целия свят научи галеното му име Траби, а не след дълго колекционери и музеи прибраха по един екземпляр с табела DDR. Затова днес никак не е е чудно, че във всяка държава по света има поне по един Трабант Оказва се обаче, че Трабант е бил популярен в много „западни” капиталистически страни и доста преди да попадне в светлината на прожекторите през късната есен на 1989 г. От 3,1 млн. произведени автомобила с името Трабант, около 34 000 са изнесени в т.нар „несоциалистически” държави. Нещо повече, почти веднага след началото на серийното производство, в края на 1958 г. от Цвикау отпътуват 900 бройки за Скандинавието. Въпреки широко разпространеното у нас убеждение, че Трабант има много слабо отопление, износът на автомобила е бил най-успешен именно в страните с най-студен и суров климат. Страната „на запад” обаче, в която има най-голяма вероятност да срещнете Трабант на улицата, дори и през 2018 година, е Холандия. Не навсякъде по това време в западна Европа държавните регулации са били едни и същи, затова има някои малки разлики в окомплектовката за различните страни на износ. Днес именно тези малко на брой запазени екземпляри представляват интерес за почитателите и колекционерите. Ето няколко щрихи от експорта на саксонеца: Белгия Период на износ: 1959-1970 Бройки: 2800 Особености: Брони с допълнителни големи буфери и цяла задна броня за модела 600
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 12:45 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Дания Период на износ: 1960-1981 (с прекъсвания) Бройки: 3200 Особености: Допълнителни странични мигачи на предните калници
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 14:47 ч. ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Швейцария, Австрия и ФРГ Период на износ: 1961-1969 Бройки: 1300 Особености: Само „С-делукс” модификации, надпис с отделни хромирани букви на предния капак, вместо емблема Макар и през 70-те да се закрива фирмата-вносител и официално износът на Трабант да е прекратен за тези страни, ръководството на ГДР измисля начин, по който да се възползва от щедростта на западногерманските роднини, които искат да подарят бленувани дефицитни вещи на своите родственици на Изток. Отваря се фирмата „Генекс” в която западния чичо или леля могат да избират подарък по каталог и срещу дойч марки да изпратят „оттатък” цветен телевизор, хладилник или дори цял Трабант, вместо да се чака за него 10-14 години. Официално автомобилът е се води доставен във ФРГ, но реално чичото от Мюнхен никога не го вижда, а племенника от Дрезден получава по пощата цветна картичка с покана да си вземе подаръка в Цвикау. Една от особеностите на т.нар модификация „генекс-делукс” е пълния пакет с екстри, западна марка гуми и радио, а в последните години на производството дори недотам стилистично подходящи пластмасови тасове, странични гумени лайстни и спойлер.
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 14:57 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||
Еквадор Период на износ: 1985-1986 Бройки: 260 Особености: хромирани брони, разходомер с червена лампа за резервата в резервоара, отваряеми задни странични стъкла при лимузина
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 15:07 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Норвегия Период на износ: 1958-1967 Бройки: 1500 Особености: бели стъкла за предните мигачи при модел 600 Норвежките Трабант са еталон за всички реставратори на модел 600, тъй като запазените екземпляри до 1960 г са възможно в най-оригинално състояние. Точно тези първи модели са били модифицирани най-много в ГДР, което ги е лишило от автентичните им фабрични особености (лайстни, гривни, тапицерии, ел.компоненти), поради което днес в Германия се намират подобни екземпляри изключително рядко. От модела 601 са изнасяни предимно лекотоварни комби.
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 15:14 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||
Гърция Период на износ: 1977-1983 Бройки: 850 Особености: Предимно от модела „трамп” Трабантите, изнасяни за Гърция са предимно от модела „трамп”, който е бил почти невъзможно да се закупи в ГДР или другите СИВ-страни с изключение на Югославия. Към средата на 80-те гръцката фирма- вносител е предложила на комбината Заксенринг да закупуват само оборудваните каросерии, а в Гърция те да бъдат доокомплектовани с двигател на Дайхатсу, но източногерманците не се съгласили и така по-нататъшния износ прекъснал.
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 15:24 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Финландия Период на износ: 1958-1968 Бройки: 5300 Особености: Променена предна броня около регистрационния номер при модел 600, модификация „делукс” за модел 601 със специални стъкла за задните светлини с червени мигачи Износът за Финландия и Норвегия е бил предупределен от успехите на автомобила в рали състезанията, провеждани в Скандинавието. Финландските Трабант в днешно време също се отличават с много добро автентично състояние при ранните модели 600 и 601.
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 15:28 ч. ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Испания /Канарски острови/ Период на износ: 1964-1967, 1985 Бройки: 100 Особености: Не са запазени никакви данни, вероятно става дума за модел 601. През 1985 е регистриран износ на 10 автомобила от модела „трамп”, вероятно от останали бройки за гръцкия пазар.
|
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 16:07 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Холандия Период на износ: 1961-1973 Бройки: 16000 Особености: Странични алуминиеви лайстни при модел 601, само модификация „делукс” Страната с най-много закупени дуропластови автомобила от ГДР и единствената телевизионна реклама на Трабант. Холандия е изцяло равнинна страна, поради което шофьорите там искали да се възползват в максимален диапазон от предавката с „фрайлауф”. Заради тази особеност на холандския пазар, конструкторите в Цвикау променят диференциала на скоростната кутия, за да се получи „по-дълга” 4. скорост и така да позволяват по-икономично и комфортно шофиране на двутактовия агрегат. До ден днешен запазените експортни екземпляри са в изключително добро автентично състояние, което кара често германски колекционери да закупуват обратно автомобили именно оттам. По данни от 2018 година, регистрираните Трабант в страната са над 2000.
https://www.youtube.com/watch?v=ejQUhacjhG0 |
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 16:41 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Исландия Период на износ: 1963-1988 Бройки: 1800 Особености: До 1980 г. ауспух с извит край назад, вместо серийния с край отляво на каросерията. След 1984 г. само модификация „S”, включващ километраж с дневен брояч, арматурно табло и волан от „стандарт” и разходомер с червена лампа за резервата в резервоара.
Макар Холандия да е с най-голям брой внесени автомобили, капиталистическата страна, в която Трабант оставя най-ярка следа сред автомобилистите ѝ е Исландия. Малкият островен народ остава верен на Трабант почти до самия му край, а там сякаш саксонецът живее доста по-различен живот сред най-разнородна компания от цял свят, отколкото близнаците му на континента. Нужно е да подчертаем, че вулканичният остров с население около 300000 души е възможно най-суровото място за експлоатация на един автомобил, не само заради безпощадния климат и средна температура около 10 градуса през юли, а и липсата на асфалтирани пътища между селищата /до 90-те./, често пресичащи плитки и бързотечащи реки директно през настилката от натрошена изстинала лава, гарнирана обилно със соли.
Никак не е чудно, че десетгодишен автомобил се водил почти крайно амортизиран и нуждата на острова от нови автомобили била много голяма. Масовата моторизация през 60-те години не подминава Исландия и ето че страната се отваря за автомобили от всички крайща на света, като митото за внос от САЩ, западна Европа или СССР било еднакво. Исландците не страдали от предрасъдъци по отношение на техниката от Източния блок, всяка техника, която издържала на условията там, а и на достъпна цена, била високо ценена. Затова автопарка на Исландия повече е приличал на своеобразно авто-ООН: Буик до Москвич, редом до Опел и Шкода.
Днес това авто-разнообразие е окончателно завалцувано от повсеместна японска хегемония, за която е виновен не някой друг, ами Трабант |
Автор: | орлича [ Петък, 11.05.2018 г. 16:43 ч. ] | |||||||||||||||||||||||||||
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ | |||||||||||||||||||||||||||
|
Автор: | racrac [ Понеделник, 14.05.2018 г. 16:34 ч. ] |
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ |
Здравейте, бих искал да попитам, дали има данни, Трабант да е изнасян в страни с "ляво движение"? Преди години попаднах на фар, който ми светеше странно. Чак когато го поставих до другия, видях, че "шарката" на стъклото е огледална. Някъде трябва да са останали и снимки. |
Автор: | орлича [ Понеделник, 14.05.2018 г. 17:51 ч. ] |
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ |
Трабант не, само Вартбург |
Автор: | bbb12 [ Неделя, 27.05.2018 г. 00:24 ч. ] |
Заглавие: | Re: Износ на Трабант извън СИВ |
Много интересна статия. Преди 3 години бях във Финландия, в Хелзинки и видях дядо, който спокойно си караше Трабант-а в центъра. |
Страница 1 от 1 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |