Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 
Статия: "Шампионът Васил Каров смени 36 трабанта" 
Автор Съобщение
Скрита лимонка
Аватар

Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 10:26 ч.
Мнения: 334
Местоположение: София
Automobile: 601L88,601K89,601K90
Мнение Статия: "Шампионът Васил Каров смени 36 трабанта"
Шампионът Васил Каров смени 36 трабанта
Или как да превърнеш символа на ГДР в състезателен звяр

Когато познавачите заговорят за “Трабант”, обезателно следва името Васил Каров. Няма автомобилен състезател у нас, който така да е свързан с марката, с която е минала кариерата му по пътищата, а после и по сервизните халета.

Многократен шампион на рали в клас до 850 куб. см и безспорно един от най-големите познавачи на двутактовата машина от заводите в Цвикау. Това е пловдивчанинът Васил Каров.
Въпреки че е прекратил състезателната си кариера преди 38 години, бай Васил и до днес се вълнува, когато се заговори за трабант. “За да обикнеш тази марка, трябва да си естет и да ти иде от сърцето”, обяснява Каров. Самият той досега е имал 36 лични автомобила с марката “Трабант”, всичките ги е превръщал в в отлични машини - истински състезателни зверове.
Много е продал, други просто е подарил на приятели. Никога обаче не съм поверил моя кола на хора, които не разбират от “Трабант”, предупреждава бай Васил. Още от първата приказка усещам отношението му, ако не ми хареса, и цяла торба с пари да предлага, не му давам колата, отсича бившият автомобилен ас.

Васил Каров не обича да се “изхвърля” по отношение на трабантите. Знам много добре възможностите му, не отричам, че сегашните автомобили го превъзхождат и по мощност и удобства, но нищо не може да се сравни със звука на двутактовия мотор, обяснява Каров. Отдавна прочутият му сервиз срещу ресторант “Стадиона” не работи, защото и трабантите се поизгубиха от пътищата ни, но и до днес от цяла България, че и от чужбина идат при него за съвет как се поддържа или ремонтира колата, станала символ на ГДР.

Кариерата си на рали състезател Васил Каров започва малко случайно, въпреки че е от фамилия на автомобилни техници. Баща му Димитър Каров е авиатор, един от първите шофьори в Южна България, познавач на двигателите с вътрешно горене. В автомобилния спорт обаче го вкарва вторият му братовчед от Смолян Димитър Каров.

“Беше през 1969 година, малко след казармата, работех като монтьор в Бърза помощ, вече имах първия си трабант, модел 600 от 1965 година”, спомня си Васил Каров.
Братовчедът Димитър работел като зъболекар, обаче бил луд по автомобилите. Година по-рано, през 1968-а, в Смолян основали с Епифан Пефев (брат на тонрежисьора от БНТ Николай Пефев”) автомобилен клуб. “Дойде братовчедът и ме покани да му стана навигатор на трабанта.” Васил не се поколебал и двамата още същата година стартирали на ралито в Ловеч. Още по средата на състезанието обаче си сменили местата и Васил станал пилот, а Димитър - навигатор. Станали втори в клас до 850 кубика, а в годишния шампионат взели трето място. Това било изключителен успех за дебютанти.

Следващите години обаче показват, че победите не са дошли случайно. Още през 1970-а стават републикански шампиони в клас до 850 кубика, а веднага след това от СБА им осигуряват състезателни автомобили - трабант и легендарния “Булгаралпин”, произвежан тогава в Пловдив. Пробвал се и на “Алпина”. Оказа се, че това е много бърза и опасна кола, станах трети на републиканския високопланински шампионат в клас “Гранд туризъм”, разказва Васил Каров.

И все пак любовта към трабанта се оказала по-силна. През 1972 година взема участие в рали “Югославия”. В престижното състезание поканили само два български екипажа - с “Москвич 412” и “Трабант”. Трасето е дълго 2400 км и много трудно. “Амбицирахме се да го преодолеем с обикновен сериен трабант”, разказва бившият ас. И успели, взели третото място, веднага след два от екипите на ГДР, които били подсигурени с пълен заводски тунинг, а мощността им била увеличена на 50 к. с. Дори изпреварили част от германските участници.

Номерът с веригите - без прецедент в света

От това рали “Югославия” му остава поуката, че добрият екипаж трябва да предвижда всичко. Преди да заминем, правихме нещо като разбор в двора на къщата и събирахме багажа и оборудването. Ей така решихме да вземем и едни италиански вериги за сняг, а с тях и една резервна лента за турбината на двигателя, спомня си Васил Каров. След първия ден на стартовете от 125 коли останали само 25. Сред тях и известният тогава сръбски пилот Паликович, италианецът Пинто, полякът Засада. Все впечатляващи имена. Времето се развалило и организаторите забавили старта, всички очаквали, че ще го анулират. Но на сутринта било взето решение поредният скоростен етап да се проведе.
Така потеглили с трабанта. В един момент при прекосяване на планински проход навлезли в силно заснежен участък, започнали да буксуват. Мнозина закъсали и не успели да изкачат. Тогава извадили веригите и ги поставили. От другия край на склона обаче нямало никакъв сняг, свалили ги и дали газ. В този момент обаче се скъсала лентата на турбината. “Сложихме новата и продължихме”, спомня си бай Васил. Номерът с веригите по време на рали е прецедент в световната история на автомобилните състезания. Точно за тази съобразителност в Югославия организаторите им връчват и една специална купа.

Немците го поканили в Цвикау след триумфа в Югославия

След триумфа на рали “Югославия” немците забелязали екипажа на Васил и Димитър Карови и ги поканили на стаж в заводите на “Трабант” в Цвикау. “Там много научихме и за техническата подготовка на трабанта и куп ценни указания за тунинговането на тези автомобили”, разказва Васил Каров. Самият той два пъти ходил в Герамния на подготовка, за да се усъвършенства.
Оттогава почти няма тайни в трабанта за него. Братовчедът Димитър се специализирал в шлайфане и подготовка на всички проходи и канали по мотора. Нали е зъболекар, шлайфането му се удало. Оттогава, вземе ли трабант, обезателно го “форсира”. Двутактовият двигател е с големи възможности за увеличаване на мощността, обяснява майсторът Васил Каров. По заводска разработка моторът е с 26 конски сили, а аз в домашни условия успях да достигна мощност 46 к. с., не крие гордостта си бай Васил. За целта вземал последен ремонтен размер бутала и специални глави. С тях достигал степен на сгъстяване до 10,4 атмосфери. Освен това увеличавал и размера на преливните канали и правел още един канал. Променял фазите на пълнене и продухване на цилиндрите. Изработвал нова изпускателна система, за всеки двигател я напасвал поотделно. Карбураторът също се преработвал чрез увеличаване на подаваното гориво през жигльорната система. Подавал допълнително засмукан въздух чрез смяна на филтрите. Олекотявал маховика и ремъчните шайби, усилвал водимата част на съединителя.
Сред подобренията, които въвел, е и промяна на ел. системата от 6 на 12 волта. През 1973 година сложил генератор за по-мощно осветление, което му помагало в нощните етапи на ралитата. По-мощният двигател харчел повече, затова монтирал по-голям резервоар, променил окачването, изместил центъра на тежестта, за да е по-устойчив на завои, олекотил цялостно купето. Всеки нов трабант Васил Каров превръщал в състезателен звяр. Преди няколко години известен наш милионер го поканил на гости в София, за да разгледа колекцията му от ретро коли. “Впечатляващ парк, всякакви лимузини, спортни, красота. А между тях един лъскав трабант”, разказва Васил Каров. “Запали да чуя моторът как е”, поискал Каров. Онзи, като врътнал, се чуло познатото тран, трараран, тран-раран. Но нещо не било наред. “Човек, я отвори капака, не е хубав този звук”. Като отворил - вътре моторът омацан, нищо не се вижда. “Може колата да лъщи, но щом двигателят е мръсен и хвърля масло - не струва”, категоричен е Каров. Онзи го попитал, дали би ремонтирал мотора. “Направих го да работи като часовник”, гордее се с работата си бай Васил.
Сега пловдивчанинът с удоволствие би предал уменията си на млади ценители на марката “Трабант”. Въпреки че почти не се среща по пътищата, тази кола се превърна в колекционерска рядкост, а познавачите не са толкова много, споделя майсторът.

Успехите на състезателя Васил Каров

1969 година
II място в националния рали шампионат
III място във високопланинския шампионат
1970 година
Балкански шампион в клас до 850 кубика
Републикански шампион в клас до 850 кубика
1971 година
III място във високопланинския шампионат с “Булгаралпин”
1972 година
Вицешампион в националния рали шампионат в клас до 850 куб. см
III място в рали “Югославия”, кръг от Европейския шампионат.
Специална награда за съобразителност при заснежен терен
1973 година
Републикански шампион в националния скоростен високопланински шампионат и рали
1975 година
Републикански шампион в скоростния високопланински шампионат
I място в рали Синая - Пампорово
Вицешампион на рали “Хеброс”
I място на рали “Стари столици”

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Източник: www.marica.bg


Вторник, 13.05.2014 г. 16:00 ч.
Профил
Мисли си че знае всичко
Аватар

Регистриран на: Понеделник, 11.02.2008 г. 00:01 ч.
Мнения: 283
Местоположение: Пловдив
Skype: kchuchkov
Automobile: Trabant 601s
Мнение Re: Статия: "Шампионът Васил Каров смени 36 трабанта"
За мен този човек е измамник,въпреки голямите му постижения.Беше около 1992г. когато нямаше лагери за предните колела за трабанти.Даде ми цена за руски лагер и за немски оригинален,като разликата в цената беше двойна.Взе ми пари колкото една заплата за смяна на лагера(който трябваше да е немски) и беше сложил пломба за да не мога да видя какво е правил.След 10 000км. се получи голям луфт в лагера на колелото.Отидох при него, понеже ми беше дал гаранция.Големият "разбирач" взе ключ 32 и с голямо рамо стъпи върху него,така обра луфта.Аз не разбирам и затова винаги затягам лагерите с динамометричен ключ.След 5 000км. се появи отново луфта.Реших да взема проблема в свои ръце-купих си нов немски лагер(вече имаше на пазара) и реших да сменя лагера,за голямо мое учудване лагера беше РУСКИ.Плащаш за немски и получаваш руски.Смененият от мен лагер е на над 100 000км.и нямам никакви проблеми!


Вторник, 11.11.2014 г. 15:15 ч.
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Цени на горивата от www.lukoil.bg:

Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов